Zonguldak Ticaret İl Müdürü İsmail Maden, E-ticareti kullanma oranının genel ticarete oranla yüzde 100’ün üzerinde arttığını söyledi. E ticaretin artma nedenleri arasında covid-19 pandemi dönemi ile dijitalleşmenin yaygınlaşması olaylarının önemli rol oynadığını ifade eden Maden, şu ifadelere yer verdi:“Teknolojinin hızlı gelişimi, dijitalleşmenin yaygınlaşması, özellikle Covid-19 Pandemisi sonrası yaşanan tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarının da değişmesi ile birlikte elektronik ticaretin genel ticarete oranının her geçen gün arttığı gözlemlenmektedir.
-“2022 yılı itibarıyla ülkemizde e-ticaret hacmi bir önceki yıla göre yüzde 109’luk artışla 800,7 milyar TL olarak gerçekleşti”
Bakanlığımız Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS) 2022 Yılı verilerine göre ülkemizde e-ticaretin genel ticarete oranı 2019 yılında yüzde 9,8 iken 2020 yılında bu oran yüzde 15,7’ye, 2022 yılında ise yüzde 18,6’ya ulaşmıştır. Aynı zamanda 2022 yılı itibarıyla ülkemizde e-ticaret hacmi bir önceki yıla göre yüzde 109’luk artışla 800,7 milyar TL olarak gerçekleşmiştir. Sipariş adedi ise 2022 yılında bir önceki yıla kıyasla yüzde 43 artışla 3 milyar 347 milyon adetten, 4 milyar 787 milyon adede yükseldiği gözlemlenmiştir.
E-ticaret hacminde gerçekleşen bu yüksek oranlı artış ile birlikte, ancak geleneksel alışverişlerde yapılabilen satıcının kimliği ile malın fiziki kontrolünün yapılmaması durumu tüketicilerin daha fazla korunması ihtiyacını ortaya çıkarmış ve bu kapsamda 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğinde yapılan düzenlemelerin önemi bir kat daha ortaya çıkmıştır. Söz konusu düzenlemeler ile hem tüketiciler korunurken hem de düzenlemelere aykırı davranışları ile sektörde haksız rekabete neden olan ve adil rekabet şartlarını bozan firmaların neden olduğu olumsuzluklara engel olunmuştur.
Bakanlık olarak e-ticaret sektörüne ilişkin basın duyuruları, firmaların oluşturduğu sivil toplum kuruluşlarına yönelik dağıtımlı yazılar ve kamu spotları ile yasal mevzuat ve uygulamalarına ilişkin olarak sektörde faaliyet gösteren firmalara rehberlik edilirken tüketicilerimizin de yasal haklarını öğrenme noktasında bilgilendirme çalışmaları yapılmaktadır.
AMAÇ; TÜKETİCİLERİN MAĞDURİYETİNİ ÖNLEMEK
Bu çalışmaların yanında tüketici şikayet başvuruları ve hakem heyeti verileri üzerinden yapılan analizler neticesinde gerçekleştirilen denetimler ve e-ticaret sektöründe firmaların mevzuata uyum süreçlerinin kontrolü ile birlikte tüketici mağduriyetlerinin önlenmesi amaçlanmaktadır.
Ticaret Bakanlığı olarak, girdi maliyeti ve döviz kuru artışı gibi gerekçelerle ya da fiyat artışlarından yararlanarak daha fazla kar elde etme amacı ile ödemesi yapılan siparişlerin stokta bulunmama gibi gerekçelerle iptal edilmesi neticesinde tüketicilerimizi mağdur eden uygulamalar başta olmak üzere mesafeli sözleşmelerde cayma hakkı kullanımında bedel iadesi ile teslim ve ifa yükümlülükleri sıkı bir şekilde denetlenmektedir.
Gelişen ve değişen ekosisteme bağlı olarak e-ticaret sektörü başta olmak üzere tüketici haklarının korunması, mağduriyet yaşanmaması ve adil rekabet şartlarının sağlanması için etkin ve yoğun şekilde çalışmalarımıza devam edeceğiz.”
Haber: Duygu ELMA ÖZFİDAN