CHP Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığından sorumlu Genel Başkan Yardımcısı, TBMM 27’nci ve 28’inci Dönem Zonguldak Milletvekili Deniz Yavuzyılmaz Kafkametler Gemisi ile ilgili yeni bir araştırma önergesi verdi. Milletvekili Yavuzyılmaz, önergesinde Kafkametler Gemisi’nin yaşına ve çarptığı mayınlara bir kez daha değindi. Yavuzyılmaz, olası faciaların önüne geçilmesi için olayın derinlikle araştırılmasını istedi. Milletvekili Yavuzyılmaz’ın konuyla ilgili verdiği önerge şöyle: 

19 Kasım 2023 Pazar günü Zonguldak genelini etkileyen fırtınalı havada, 1992 yılında inşa edilen, 88 metre uzunluğu ve 12 metre genişliği olan 'Kafkametler' isimli Türk gemisi, Karadeniz Ereğli Limanı’nın hemen önünde batmış, gemideki 12 denizcimiz kurtarılamamıştır.

KAFKAMETLER DENİZ İÇİN UYGUN BİR GEMİ MİYDİ?

Facianın ardından, geminin yaşı, açık denizler için uygunluğu, gereken standartları karşılayıp karşılamadığı, kuvvetli fırtınaya rağmen korunaklı bir limana sığınamayışının nedeni, kurtarma ekiplerinin yardım çağrısına müdahale imkânlarının olup olmadığı ve metal yorgunluğu bulunan geminin sıkı denetimlerden geçirilip geçirilmediği konuları önemli soru başlıkları olarak karşımıza çıkmaktadır.

REUTERS AJANSI YÜZER MAYINA ÇARPTIĞINI HABERLEŞTİRMİŞ!

Kazanın öncesinde, 5 Ekim 2023 tarihinde, dünyanın en saygın ve güvenilir haber ajanslarından biri olarak kabul edilen Reuters tarafından uluslararası kamuoyuna duyurulan bir haber son derece dikkat çekicidir. Söz konusu haberde, Kafkametler gemisinin 5 Ekim tarihinde Karadeniz’de yüzer bir mayına çarptığı ve geminin karinasında, gemi dengesinin sağlanmasında önemli bir işlevi bulunan ‘balast tankında’ hasar oluştuğu söylenmektedir.

Aynı şekilde İngiliz deniz güvenlik şirketi Ambrey, geminin Romanya'da, Sulina Limanı’nın 11 deniz mili kuzeyinde, Sulina Kanalı girişine yakın bir konumda yüzer bir deniz mayınına çarptığını açıklamıştır. Ambrey, Kafkametler’de yaklaşık saat 09.20 (GMT) civarında bir patlama yaşandığı bildirmiş, geminin hasarı değerlendirmek için bir süre demir attığını, saat 12.10'da ise yeniden yola çıktığını aktarmıştır.

İngiliz hükümeti, olaydan bir gün önce, 4 Ekim Çarşamba günü İngiliz istihbaratına dayanarak yaptığı açıklamada, Rusya'nın, Ukrayna limanlarına yaklaşan sivil gemiler dâhil olmak üzere deniz mayınlarını kullanabileceğini açıklamıştır. Söz konusu açıklamanın ardından çeşitli deniz güvenlik şirketleri de 5 Ekim tarihinde "Rus donanması tarafından Ukrayna'nın tahıl ihracatını engellemek için olası ek deniz mayınlarını konuşlandırdığı konusunda müşterilerini bilgilendirmiştir” Bu uyarının yapıldığı gün Kafkametler gemisinin mayına çaptığı yönünde bilgilerin gelmesi ise dikkat çekici bir husustur.

GEMİNİN HASAR ALDIĞI DOĞRULANDI 

Diğer yandan, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na bağlı bir kuruluş olan Denizcilik Genel Müdürlüğü olaydan bir gün sonra, 6 Ekim tarihinde yayınladığı basın açıklamasında, “Türk gemisinin 15-20 metre yakınında bir patlama olduğunun, patlamanın herhangi bir hasara yol açmadığının ve geminin seyrine devam ettiğinin” bilgisi vermiş ancak açıklamaya dayanak olarak sadece Kafkametler’in işleticisi şirket ile kurulan teması gösterebilmiştir. Ancak, facianın ardından tarafımızca edinilen bilgiler, daha öncesinde Reuters tarafından uluslararası kamuoyuna duyurulan haberle örtüşen niteliktedir. Olayın görgü tanıklarının beyanları ve sundukları çeşitli kanıtlarla geminin 5 Ekim 2023 tarihinde yüzer bir mayına çarparak hasar aldığını doğrulanmaktadır. Buna göre, mayın hasarının ardından geminin dengesinin sağlanmasında önemli işlevi bulunan balast tankında yarıklar, karinasının kaynak yerlerinde açılmalar oluşmuş, görüşün azaldığı durumlarda ve fırtınalı havalarda gemiyi rotasında tutmaya yarayan oto pilot ile manyetik aksamlardan etkilenmediği için manyetik pusulalara göre daha sağlıklı sonuç veren cayro pusula arızalanarak devre dışı kalmıştır. Olayın daha vahim tarafı ise mayın hasarlı geminin denize elverişli olmamasına rağmen fırtınaya yakalanarak battığı 19 Kasım 2023 tarihine kadar yüzdürülmeye devam ettirilmiş olmasıdır. Mayın hasarının örtbas edilerek geminin bu şekilde seyrine izin verilmiş olmasında, birtakım ticari ve diplomatik kaygıların varlığından şüphe edilmektedir.

 Gelinen noktada, denizcilerimizin hayatlarına mâl olan ve kamuoyunda infial yaratan bu facianın oluş nedenlerinin ayrıntılarıyla araştırılması, Kafkametler Gemisinin batışına neden olan tüm etkenlerin ortaya çıkartılması ve benzer faciaların bir daha yaşanmaması için gereken önlemlerin alınması adına Anayasanın 98. TBMM İç Tüzüğünün 104. ve 105. maddeleri uyarınca "Meclis Araştırması" açılmasını arz ederiz.” 

Editör: Batuhan Darakci